پدیده گرد و غبار

۴ تیر ۱۳۹۸
۰۲:۵۷:۱۰
admin
نظرات (0)

 

کاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا
خشکسالی
نبود پوشش گیاهی مناسب
تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید
خسارات ناشی از گرد و غبار
الف) اثر بر سلامتی
مهم ترین تأثیرات ذرات معلق بر سلامتی انسان به گونه‌های ذیل تقسیم‌ می‌شود:

آسیب های قلبی و تنفسی
تأثیرات بر مکانیسم‌های دفاعی و تصفیه‌ای
بروز و تشدید آسم
تأثیرات سرطانی
محل و مقدار نشست ذرات در دستگاه تنفسی، تابعی از فاکتورهای فیزیکی معینی است که مهمترین آنها، اندازة ذرات می‌باشد.

ذراتی که در قسمت گلو و حلق گرفته می شوند عموماً وارد دستگاه هاضمه شده و در مدت نسبتاً کوتاهی دفع می گردند، ذراتی که وارد نای می شوند به وسیله مخاط از جریان هوای تنفسی جدا می شوند و در نهایت به دستگاه هاضمه راه می یابند. ذراتی که به برونش ها می رسند خیلی کند تر حذف می شوند. این که چه ذراتی در چه جاهائی از سیستم تنفسی رسوب می کنند تابع قطر ذره ، سرعت تنفس و حجم تنفس است. ذرات بسیار ریز می توانند به اعماق ریه راه یابند و برای زمان طولانی در سیستم تنفسی باقی بمانند.

بر خلاف اغلب آلاینده‌ها، خطرات ناشی از ذرات معلق بر اثر واکنش‌های زیان‌آور بیوشیمیایی نیست بلکه اثرات تحریک کنندگی این مواد است که آنها را در دستة‌ آلاینده‌های محیطی قرار داده است. عوارض خطرناک این مواد رابطه مستقیم با قطر، شکل و سطح این نوع ذرات دارد. این نوع آلاینده‌ها باعث التهاب در نسوج بدن (بخصوص شش‌ها) می‌گردند و موجب زخم بافت ها و یا حتی سرطان می‌شوند.

ذرات گرد و غبار، ذراتی با قطر کمتر از 150 µm می‌باشند، اما ذراتی با قطر متوسط کمتر از 10 µm خطرناکتر و از نظر اثرات سوء مورد توجه هستند. زیرا این ذرات برای مدت طولانی در هوا بصورت معلق باقی می‌مانند. ذرات با قطر متوسط کمتر از 50 µm می‌توانند به سیستم تنفسی نفوذ کرده و وارد نایژک‌ها گردند. ذرات معدنی بعلت شکل خاص آیرودینامیکی براحتی در هوا معلق می‌گردند بنابراین اثرات وخیم‌تری نسبت به ذرات معلق معمولی دارند.

ب) سایر اثرات
در کنار اثرات سلامتی تأثیرات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند مخاطره‌آمیز باشند. آنها عبارتند از:

آسیب به حیوانات و گیاهان
آسیب به مواد و خواص آنها
آسیب به ابنیه تاریخی و فرهنگی
کاهش قابلیت دید

منبع:tehran


اشتراک گذاری:
موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
بازدید:

[ ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ujcc است.